Autot ovat
arvaamattomia. Oma luottamukseni ranskalaiseen ralliautooni on viime
aikoina ollut vähenemään päin. Koska joka päivä täytyy
kuitenkin käydä töissä toisessa todellisuudessa, vaatii elämäni
jokapäiväistä autoilua. Usein turvaudun työkaverin
pakkaspalveluun ja kävelen aamulla moottoritien varteen, mutta aina
se ei ole mahdollista.
Relluni on
temppuillut jonkun viikon, oikeastaan täsmälleen sen verran kuin
pakkasia on piisannut. Toissa viikonloppuna se simahti salin pihalle.
Onneksi olin tehnyt hyvän treenin. Soitin ensimmäisenä äidille.
Kenelle itse olisit soittanut? Äiti ei aja autoa, mutta järkeä
hänellä on päässä enemmän kuin pienessä kylässä, joten siinä
mielessä soitto oli hyödyllinen. Pienessä hetkessä hän oli
järjestänyt minulle tätini miehen pakettiautoineen ja kaapeleineen
paikan päälle. Sitten elvytettiin.
Tänään Rellu
kulki kivuttomasti aamun työmatkan. Takaisin palatessa oli aika
jähmeää. Reiska ei oikein kiihtynyt, vaikka kuinka painoi kaasua.
Tajusin pian, että nyt tulee pitkä matka. Ja niin tulikin.
Työmatkani on pituudeltaan melkein täsmälleen 50 kilometriä,
joten voin kertoa, että siinä vaiheessa, kun tajusin, ettei Renault
Modukseni vuosimallia 09 kiihdy sillä matkalla paljoakaan yli 25
kilometrin tuntivauhtiin, kuumotti henkisesti aika semipaljon.
Lisäksi tiesin, että mikäli pysäytän auton, se ei enää
murahdakaan. Sellainen meidän suhteemme on näillä pakkasilla
ollut. Luottamuspulasta on keskusteltu.
Soitin matkan aikana
noin sata puhelua. Jossain vaiheessa tajusin, että minä tosiaan
aion matkustaa sen jumalattoman pitkän ja yksinäisen taipaleen
maksimissaan 54 kilometrin tuntivauhdilla. Äiti lupasi soittaa
isille. Isi lähti hakemaan naapurista papalta hinausköyttä ihan
vain varmuuden vuoksi. Pappa ei omistanut hinausköyttä; vanha oli
katki. Iskä pohdiskeli retkeä Biltemaan. Anoppi lupasi hakea lapset
tarhasta. Pelkäsin, että auto hyytyy mäkeen. Tiesin, että niitä
olisi tulossa kaiken kaikkiaan kaksi matkalla
suosikkiautonkorjaajallemme, jota en ollut vielä puhelimitse
tavoittanut. Pelkäsin ensimmäistä mäkeä niin paljon, että
pyysin anopin pysymään puhelimessa edes sen ajan, kun tavoitan
mäennyppylän. Kysyin hänen mielipidettään, lähdenkö edes
yrittämään. ”Ei se ota, jos ei annakaan”, tuumasi anoppi,
vanhan kansan taistelija itsekin. Rellu kiipesi mäen päälle, kuten
vanha ranskalainen konsanaan. Hyvät vauhdit tuli alamäkeen. Hetken
tunsin eläväni taas.
Jossain vaiheessa
tajusin, että niin kuuma kuin moottoritie onkin, sinne en voi lähteä päristelemään
ranskiksellani. Täytyi keksiä toinen reitti. Se löytyikin: vanhaa
Kempeleentietä pitkin päästelin Pappilaan asti. Siinä vaiheessa,
kun tajusin, että minulla on enää yksi mäki jäljellä (se joka
ylittää junaradan), meinasin jo melkein tuulettaa. Viimeisenä
soitto isälle: olen kohta perillä!
Kun viimein sain
ajaa autoni suosikkiautonkorjaajamme lämpimään talliin, Rellu
hymisi tyytyväisyyttään. Korjaaja tuumasi, että olin ajanut koko
matkan kolmipuolaisella sylinterillä. Sanoiko hän tosiaan niin?
Luuliko hän, että ymmärtäisin, mitä hän tarkoittaa? Ihan sama. Meinasin halata häntä silkasta ilosta. Siinä on kerta toisensa jälkeen ihminen, jolle kiitollisuusvelkaani ei voi maksaa rahalla.
Joka tapauksessa
loppu hyvin, kaikki hyvin. Isin Audiin päästessäni kirosin kylmiä
varpaitani, mihin äiti pääsi naputtamaan 32-vuotiaalle
tyttärelleen, että miksi et pidä villasukkia. Voi kuule äiti. On
villasukat ja toppahousut. Joka päivä ja käytännössä koko ajan.
Tuon auton kanssa minä en juurikaan vähissä vaatteissa liiku, ja
tässä taas yksi uusi todiste siitä, miksi näin on.
Kotiin päästyäni
lämmitin varpaat ja karkasin anopin ruokapatojen äärelle
naapuriin. En jaksa olla edes kovin surullinen. Olin nimittäin aika
sissi.
Kuinka moni rekka
sinut muuten ohitti tänään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti