Tänään on
opettajan kesäloman viimeinen päivä. Huomenna palataan töihin ja
tavataan taas kaikki tutut. Elokuun ensimmäisellä viikolla
opettajat alkavat kysellä toisiltaan, milloin sun pitää mennä
takaisin. No tiistaina alkaa, mutta maanantaina ajattelin jo mennä.
Kuka tahansa miltä tahansa toiselta alalta ihmettelisi: miksi
ihmeessä, jos sulla työt alkaa vasta tiistaina? No onhan siellä
aina sitä hommaa. Onhan tässä jo oltu lomalla. Kuka mun
oppilaitten asiat hoitaa, jos en minä? Ei sitä sitten enää ehdi,
kun ne tulevat torstaina.
Olen äidinkielen
lehtori perusasteen yläluokilla, mutta ensisijainen tehtäväni ei
ole opettaa subjekteja ja predikaatteja. En koe, että ammatillinen
tärkeyteni määräytyy sen perusteella, mitä oppiaineeseen
liittyviä asioita käsittelemme tunneilla. Eniten koen, että
tehtäväni on olla turvallinen aikuinen, joka kulkee lapsen vieressä
lujasti ja lempeästi ne muutamat vuodet, kun lapsuus taittuu
nuoruuteen. Tehtäväni on olla se, joka on läsnä ja joka välittää.
Joka lukuvuoden ensimmäisenä päivänä sanon jokaisen ryhmäni
jokaiselle oppilaalle, että jos sun mielen päällä on jotakin,
tule puhumaan. Aina saa tulla ja aina kuuntelen; mulla on aina aikaa.
Ja että jos sulla ei maailmassa ole ketään muuta, joka välittää,
niin minä välitän. Sitten monesti tässä vaiheessa jo vähän
pyyhin silmäkulmiani, koska tunne se on rakkaus ja työ se on
kutsumus. Jos joku oppii siinä sivussa sijamuodot tai tapaluokat,
niin mikäpä siinä.
Joka vuosi saan
yhteydenottoja entisiltä oppilailtani, jotka kertovat, mitä kuuluu.
Otan sen aina kunnianosoituksena. Että joku haluaa kertoa mulle
jotain itsestään ja maailmastaan vielä siinäkin vaiheessa, kun
polku on jo kulkenut muualle. Monesti asiat ovat surua ja kipua, toisinaan taas kysymyksiä,
mutta ope kuuntelee. Koska ope on ope, vaikka oppilas olisi jo
aikuinen. Ja oppilas tietää, että ope välittää koko
loppuelämän. Koska se on open sydämeen tatuoitu.
Huomenna aloitan
kahdeksannen vuoteni siinä ammatissa, johon elämä minut kuljetti.
Tässä vaiheessa monet ystävät lähtevät opiskelemaan uutta.
Katsomaan, mitä vielä voisi tehdä ja miten vielä voisi kehittyä.
Opiskelisiko ihan uuden ammatin vai hankkisiko jonkun lisäpätevyyden
täydentämällä omaa osaamistaan? Itse haaveilen edelleen välillä
autonasentajan ja kampaajan ammateista. Olisi ihana tehdä käsillä
muutakin kuin korjata pilkkuja räkänokkien aineista. Olisi ihana
ymmärtää autojen sielunmaailmaa, kuunnella päivät suomipoppia
radiosta, ränkätä moottoreita sormet öljyssä ja tehdä asioita,
joilla on oikeasti merkitystä. Perustaisin oman korjaamon. Poikani
tulisivat firmaani töihin, miniä saisi hoitaa paperihommat. Minä
olisin pomo ja saisin vain korjata autoja. Lounaalla käytäisiin
jossain kivassa paikassa siinä ihan lähellä.
Tai kampaajana.
Saisi luoda ihmisille uuden olon ja hyvän mielen. Olisin trendien
aallonharjalla, mutta syvin tehtäväni olisi kuunnella ja jutella
asiakkaalle mukavia. Kampaamo olisi tietysti minun omani, sisustaisin
sen itse vähän hassuksi. Kampaamossa olisi töissä myös pari
muuta mukavaa kampaajaa, työyhteisö olisi pieni ja lempeä. Kaksi
kertaa vuodessa käytäisiin viihteellä katsomassa Jean S:ää tai
Kaija Koota. Elämä olisi ihanaa ja kevyttä.
Nämä ovat unelmia,
mutta eivät riittävän suuria. Atopiani ei kestäisi kampaajan
käsittelemiä aineita. Kauniit käteni olisivat iäti öljystä
mustat, jos työntäisin päivittäin nokkani jarrupalojen ja
jakohihnojen selittämättömiin maailmoihin. Sen sijaan olen
opettaja, jonka asiakkaat ovat vaikeassa iässä. Olen opettaja,
jonka tehtävä on olla selittämättömän vihan kohde. Olen
kuitenkin opettaja, joka kohtaa oppilaansa joka päivä, on heille
siltikin hetken vähän tärkeä. Olen opettaja, joka voi omalla
pienellä panoksellaan luoda yksittäisten sielujen haavoittuvaan
nuoruuteen edes ripauksen toivoa siitä, että elämä kantaa. Koska
elämä kantaa.
Opettajan työ on
sydämen työ. Se on kutsumus, joka ei kysele, oletko lomalla tai
onko nyt viikonloppu. Kotona olen Muumimamma, jonka pannukakkua
syövät kaikki pihan lapset. Koulussa olen Mymmeli-äiti, joka ei
muista, montako lasta hänellä on mutta jonka kaikki lapset ovat
yhtä rakkaita. Reilu viikko takaperin tapasin Qstockin edustalla
entisiä oppilaitani, jotka tulivat halaamaan. Silitin niitä
poskesta, niin kuin aina kaikkia rakkaita silloin kun sydämessä
läikkyy. Ei niitä saa koulussa silittää, saati edes koskea. Heti
virkani menettäisin, jos käsiksi kävisin, onhan se tuolla maailman
kartalla nähty. Yksi sanoi, että voi kunpa pääsisi sun tunnille
vielä kerran elämässä. Että voi kuinka mulla on ollut ikävä
sua ja sun juttuja. Sanoin sille, että olit kyllä yks
rasittavimmista mutta rakastin sua silti. Huppu pois päästä.
Ilman oppilaitani en
olisi kokonainen, missään määrin itselleni merkityksellinen.
Opettajan työssä ei voi ylentyä. Palkka ei nouse, paitsi jos tekee
ylitöitä. Vuosisidonnainen lisä nostaa palkkaa, mutta hitaasti.
Opettajan työssä ei kannata palkan takia olla. Sen sijaan opettajan
työ antaa jotain muuta. Yksittäisen oppilaan onnistuminen toki
ilahduttaa opettajaa. Vielä enemmän opettaja ilahtuu, jos joku
löytää itsensä, selvittää vahvuutensa ja tajuaa, mikä hänen
tehtävänsä on tässä universumissa. Muistan edelleen omasta
lukiostani englannin opettajani, joka ei nähnyt oppilaitaan
numeroina. Jokainen oli arvokas, jokainen osasi jotakin. Minä
niittasin englannista kutosia, korkeintaan seiskoja. Silti osasin
jotain muuta. Ootko tehnyt uusia biisejä? Saadaanko me taas
kevätjuhlassa kuulla niitä?
Joka päivä yritän
muistaa, että jokainen on hyvä jossakin. Kaikkien ei tarvitse osata
samoja asioita. Tärkeintä on, että jokainen löytää polkunsa,
ennemmin tai myöhemmin. Työ on lopulta vain työtä. Siinä
vieressä kulkevat hyvät ystävät, innostavat vapaa-ajan harrasteet
ja kaikki muut elämän värityskuvat. Tärkeintä on, että on halu
jatkaa ja ehkä vähän kehittyä siinä sivussa. Jokainen tavallaan
ja omaa vauhtiaan.
Huomenna minä
palaan. Torstaina Mymmeli-äidin helmoihin saavat uida uudet ja
vanhat pikku Nyytit ja Mymmelit.
Sitten aletaan taas
syynätä sieluja. Sitähän tämä on!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti